Het geheimenis van Gods wil.

Wat is eigenlijk de wil van God?
Ik denk dat velen een goed antwoord op deze vraag weten te geven. De meeste antwoorden zullen wijzen op het belang van het liefhebben van onze God met ons hele hart en dat wij onze naasten zullen liefhebben als onszelf. Op die antwoorden is niets aan te merken.
En toch lees ik iets dat mijn aandacht prikkelt. De apostel Paulus spreekt in zijn brief aan de Efeziërs over “Gods liefde, waarmee Hij ons tevoren bestemd heeft om als zijn zonen te worden aangenomen door Jezus Christus, om hen het geheimenis van zijn wil te doen kennen (Lees Ef.1::5- 9). Wat een geweldige, onuitputtelijke, levend makende werkelijkheid uit Gods hand! Wij, aangenomen als zijn zonen om Christus door en door te kennen met hart en ziel. Dat is echt eeuwig durende blijdschap!

Paulus wordt wel eens bekritiseerd vanwege zijn lange zinnen die hij gebruikt, maar ik geloof dat juist de grootheid van onze Heer eigenlijk met geen pen te beschrijven valt.
Gods grote liefde, die zijn mensen zoekt en Zichzelf aan hen wil kenbaar maken, tot hun verlossing, bevrijding en verheerlijking, is nauwelijks onder woorden te brengen. Steeds mogen we nieuwe ontdekkingen uit zijn koninkrijk ontvangen en daarmee anderen in ons samenzijn verblijden en zegenen. Zaken die ons het geheimenis van zijn goddelijke wil steeds meer doet verstaan.
De mens is immers geschapen naar het beeld van zijn Schepper om samen met Hem-in zijn Zoon- heerschappij te voeren op aarde.
In dat samen met Hem, ontwaren wij die intieme relatie, die elders de verborgen omgang wordt genoemd (Ps.25:14).
De bijbel gebruikt het beeld van de bruid wier grote liefde uitgaat naar haar bruidegom, Christus, die haar zoekt. De bruid, die haar bruidegom door en door wil kennen. De grootste schat in haar leven. Daar is echt sprake van intimiteit. Een intimiteit die we ook in Efeziërs 1:9 waarnemen, waar sprake is van de geheimenissen van Gods wil. Een relatie die nodig is om ons zijn heerlijkheid echt te doen verstaan.
Wat prachtig is het, dat ook in ons persoonlijk leven met zijn ups en downs, wij nooit uitgekeken zijn op de diepten van Gods heerlijkheid. Vaak zullen wij, vaak onbewust, de zegen, de blijdschap, de vrede en de hoop in ons leven met Hem, overdragen aan anderen. En licht in de duisternis zijn. En zo het plan van God met zijn wereld mogen uitstralen.
Wat goed te ervaren dat Gods heerlijkheid negatieve zaken overvleugelt.

Kerntekst.
Al wie doet de wil van mijn Vader, die in de hemel is, die is mijn broeder, zuster en moeder.
(Matt. 12:50).

Lied.
Ik heb lust uw wil te doen, mijn God,
ik heb lust uw wil te doen.
Ik heb lust uw wil te doen, mijn God,
uw woord is in mijn binnenste.

Ik verkondig blij uw gerechtigheid
in het midden van uw gemeente.
Uw gerechtigheid verberg ik niet in ‘t hart,
van uw trouw en heil spreek ik.

Gebed.
Heerlijke Vader.
Wat is het toch bijzonder dat U het Zelf bent, die ons rechtvaardigt en zo ons hart zoekt te vullen met lust voor een leven naar uw wil en vrijmoedigheid voor uw naam. U bewerkt dat Zelf in onze harten. Glorie voor uw heilige naam.