Hoe groot is de Heer!
Wat wonderlijk is het, wanneer je een bijbelgedeelte leest en in je binnenste de grootheid ervaart van onze God. Zo ook bij Johannes 5, waar we lezen over een man, die al 38 jaar ziek ligt te midden van “een menigte “zieken” en al zijn hoop op beterschap ziet vervliegen. Maar Jezus heeft in die menigte van “zieken, blinden, kreupelen en misvormden” oog voor die ene, voor hem, die al zo lang ziek is. Hoe groot is dat! En als Jezus hem vraagt of hij gezond wil worden, vertelt de man slechts zijn wanhoop. Maar Jezus zegt: “Sta op, neem je matras op en wandel”. Is Jezus’ woord: “Sta op” ook niet Gods woord aan állen die Hem liefhebben?

Die grootheid van onze Heer wordt niet bepaald door alle weldaden en genezingen die door Hem verricht zijn, maar door zijn nauwe relatie met zijn Vader met wie Hij in eenheid verbonden is en van wie hij de volmacht, Gods enorme liefdes- en opstandingskracht, ontvangen heeft. Ook de zucht van slechts één van zijn kinderen: “God kan geen oog voor mij hebben, er zijn immers zoveel mensen die het erger hebben dan ik”-wordt door onze Heer, die een hartenkenner is, waargenomen. Geen enkele situatie kan zijn oog op de zijnen verhinderen; ook niet op die ene. Dat is juist de grootte van Christus’ relatie met onze Vader. Jezus zegt: “Ik kan van Mijzelf niets doen; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet mijn wil, doch de wil van Hem die Mij gezonden heeft”.(Joh.5:30).

Die grootheid van onze Heer schenkt Hem ook zijn vrijheid in zijn omgang met tegenstanders.
In datzelfde verhaal lezen we: Nu was het sabbat op die dag. De Joden zeiden dan ook tegen de man die genezen was: “Het is sabbat. Het is niet toegestaan een slaapmat te dragen”. (5:10) Ja, zelfs ook de profeet Jeremia heeft in die richting gesproken (Jer.17:21). En toch? Waar blijft de barmhartigheid en de blijdschap om het geluk van de ander.
Johannes de Doper, de wegbereider van Jezus zei reeds: Bekeert u, of, beter vertaald: Ga anders denken. (Mark.1:4) En Jezus predikt het koninkrijk Gods, waar barmhartigheid, vrede en gerechtigheid regeert. Zoals ook Jesaja heeft voorspeld dat de heerlijkheid van God zal worden geopenbaard en tevoorschijn komt. (Jes.40:5). Maar de Joden probeerden Hem te doden omdat Jezus gezegd heeft: “Mijn Vader werkt aan één stuk door en daarom doe ik het ook” (5: 17,18).En dan die vrijheid van Jezus die hen uitlegt dat de Zoon niets kan doen uit zichzelf, Hij kan alleen doen wat Hij de Vader ziet doen. Zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil. Mijn Vader heeft Mij ook het gezag gegeven een oordeel te vellen. Wees niet verwonderd er komt een tijd , en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en zullen leven. Ik zeg U dit alles om u te redden (Lees Joh. 5:19-34). Jezus heeft zijn tegenstanders lief. Hij spreekt met grote vrijmoedigheid en geeft in die liefde aan zijn tegenstrevers de volle waarheid. Terecht zegt Jezus: Ik ben de opstanding en het leven.(Joh.11:25). Hoe groot is onze Heer voor hen die geloven en zo deel hebben aan deze schitterende en blijmakende en uiterst belangrijke uitspraak van Jezus.Verschillende malen heeft Hij met zijn discipelen gesproken over zijn lijden, sterven en opstanding op de derde dag. Hij die de dood overwonnen heeft weet zijn 11 discipelen -vlak voor zijn hemelvaart te bemoedigen als Hij zegt: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.(Matt.28:18). Ook de langdurig zieke man bij het badwater Bethesda heeft Christus’ liefde en opstandingskracht aan den lijve ervaren. Als Jezus hem vraagt: “Wilt u gezond worden”? Is zijn antwoord: ”Heer als het water gaat bewegen is er niemand om mij erin te helpen; ik probeer het wel maar altijd is een ander mij voor” [Het verhaal gaat dat van tijd tot tijd een engel neerdaalt in het bad; dan bewoog het water. Wie er dan het eerste in kwam na de beweging van het water werd gezond] (5:4)Het verhaal staat in de in de NBG vertaling tussen haken. Gezond worden; betreft dat ook niet zijn verlossing uit een verwrongen religieus klimaat, waarvan de zieke zelf getuigt?
En wij? Ik moet weer denken aan Paulus’ brief aan de Efeziërs waarin Hij zijn grote blijdschap toont over hun geloof in de Here Jezus en hun liefde tot al de heiligen. Hij dankt God daar onophoudelijk voor. Waarom? Opdat de Vader der heerlijkheid hen zal geven de Geest van wijsheid en openbaring. Waarom? Om Christus recht te kennen met verlichte ogen van het hart, om zo te zien waarop we mogen hopen en ook te zien hoe overweldigend groot de krachtige werking van Gods (liefdes-) macht is voor ons die geloven. Paulus geeft aan dat die macht dezelfde is als de macht die Christus uit de dood deed opstaan en Hem een plaats gaf aan Gods rechterhand; hoog boven alle hemelse en aardse machten. Het is juist die opstandingskracht in ons die ons de Christus ten volle doet kennen en ons eeuwigheidsleven schenkt.(Joh.17:3). En ons de heerlijkheid van Christus doet zien. Hier en nu. Zijn we ons daarvan bewust? (Lees ook Joh.17:24). Hoe groots is dat én hoe belangrijk.
Van de eerste gemeente lezen we dat de apostelen met grote kracht hun getuigenis van de opstanding van Christus gaven en er grote genade over hen allen was.(Hand.4:32).
Hoe groot is onze Heer!

Kerntekst.
Zing een lied voor de Heer:
wonderbaarlijk zijn zijn daden.
Laat heel de aarde dit weten.
Jubel en juich, inwoners van Sion,
want groot is de heilige van Israël,
die in jullie midden woont.
(Jesaja 12:5 en 6).

Lied.
Groot is de Heer
en hoog te loven in de stad,
in de stad van onze God,
zijn heilige berg.
Schoon door zijn verhevenheid,
een vreugde voor de ganse aarde
is de berg Sion, ver in het noorden, )
de stad van de grote Koning. ) 2x
(Uit psalm 48).

Gebed.
Geliefde Vader. Wat schitterend dat wij U, de almachtige, ‘onze Vader’ mogen noemen. U, die in uw Zoon uw macht met de uwen wilt delen en hen de heerlijkheid van uw Zoon doet aanschouwen en weerspiegelen in onze wereld. Hoe groot bent U Heer; hoe heeft U dat bedacht? Vader hier zijn wij; vervul ons met uw Geest om het geheimenis van uw wil te kennen (EF.1:9) en uw opstandingskracht te mogen verstaan. Om Jezus wil.