8 januari 2023|10:00 - 11:00

Voorganger: ds. Bart Vijfvinkel

In de tijd van Epifanie (`Verschijning`), de zondagen na Kerstmis, komen altijd drie verhalen aan de orde die ons willen vertellen wie die verschenen Heer is: het verhaal over Jezus’ doop, het verhaal over de magiërs uit het oosten en het verhaal over de bruiloft te Kana. Vanmorgen komen de wijzen uit het Oosten. De volkeren gaan op weg naar de pasgeboren Koning in Israël en mogen delen in het heil. Dat Jezus’ koningschap van meet af aan aangevochten is wordt verteld aan de hand van het optreden van Herodes. Ik hoef de naam van een hedendaagse machthebber niet eens te noemen om dit verhaal te `actualiseren`, dat doet het verhaal zelf wel. Dat de magiërs uiteindelijk via een andere weg naar hun land terugkeren zouden we kunnen verstaan als uiterst hoopvol. Er is van Godswege een andere weg, de kwade machten in onze wereld ten spijt.

Liturgie: Orgelspel: Prelude Op. 52 Moritz Brozig (1815-1887)
Binnenkomst, ouderling steekt de kaarsen op de liturgietafel aan, stil moment.
Gemeente gaat staan. Lied 72: 1 en 2; Groet / bemoediging; Lied 72: 3
Gemeente gaat zitten. Kindermoment. Kyriëgebed; Glorialied: 146c: 2 en 7
Gebed bij de opening van de schrift; Schriftlezing Jesaja 60, 1-6; Lied 261
Schriftlezing Mattheüs 2, 1-11; Lied 526: 1; Preek; Orgelspel: Larghetto J.H.G. Bley (1897-1955); Lied 1001; Dankgebed, voorbeden, stil gebed, onze Vader;
Mededelingen door ouderling van dienst; Slotlied 518 1, 3 en 6; Zegen
Orgelspel: Prelude BWV 533 J.S. Bach (1685-1750)

Collecten:
1e collecte Diaconie: Plaatselijk diaconaat: St. SchuldHulpMaatje
SchuldHulpMaatje is erop gericht om mensen met (dreigende) schulden vroegtijdig te bereiken en hulp te bieden. Naastenliefde is onze basis en het evangelie onze inspiratiebron. Dat betekent dat elk mens aandacht en (zo nodig) zorg en ondersteuning verdient.
2e collecte: Kerk en Eredienst

8 januari 2023