Kerkdienst PGZ

Voorganger: Ds. Sjaak Visser

LET OP: tot en met 27 nov zijn de diensten in de Westzijderkerk

Startzondag
Deze zondag zal de startzondag zijn in de Bullekerk. Het thema is: duurzaam aan tafel. Aan deze dienst werkt een koperensemble mee waar Jan Kes in speelt en Frits van Berkum zal een aantal liederen op de piano begeleiden. Deze dienst zullen we met een activiteit starten waarbij we de kans krijgen om gezamenlijk aan tafel te gaan met andere gemeenteleden. Wat betekent het om duurzaam aan tafel te gaan, en welke weg wijzen ons de Schriftgedeelten van deze zondag. De landelijke kerk heeft Jesaja 55:1-3 aangedragen, waarin het gaat over het voedsel dat je zonder geld kan kopen en wat werkelijk verzadigt. Op het leesrooster voor deze zondag staat Lucas 16 vers 19 tot 31. Het gaat daar over de rijke man en de arme Lazarus. Dit verhaal plaatst ons doen en laten in eeuwigheidsperspectief. En zo komt ook weer het thema duurzaamheid om de hoek kijken. Ik kijk uit naar een mooie dienst en een gezamenlijke goede start van het nieuwe seizoen. Ds. Sjaak Visser.

Collecten: 1e Diaconie; 2e Vredesweek (zending Colombia, vrouwen als vredestichters).
Colombia werd tientallen jaren lang geteisterd door een gewapend conflict. In 2016 werd er een vredesakkoord gesloten tussen de regering en guerrillabeweging FARC. Er moet nog steeds veel gebeuren om de samenleving weer op te bouwen. Vrouwen uit verschillende kerken verenigden zich voor een vreedzame samenleving. Zij willen vrouwen die slachtoffer waren van geweld tot steun zijn en zetten zich in voor verzoening en vredesopbouw. De helende kracht van Bijbelverhalen is hierbij een belangrijke inspiratiebron.

Startzondag: bij elkaar eten!
We gaan elkaar ontmoeten tijdens maaltijden bij gemeenteleden thuis.
Het thema van de startzondag sluit aan bij het landelijk jaarthema van de Protestantse Kerk in Nederland: aan tafel. Wij hebben er van gemaakt: duurzaam aan tafel. Zo koppelen we het jaarthema van de Protestantse Kerk met het jaarthema van de Zaanstreek: duurzaamheid. Nu het jaarthema is aan tafel, wat is er dan mooier om ook bij elkaar aan tafel te gaan. Daarom hebben we het volgende plan opgevat: tijdens de startdienst kan ieder aangeven of hij mensen bij hem thuis wil ontvangen, of dat je bij iemand wilt gaan eten. Deze namen worden verzameld in twee hoge hoeden, en tijdens de dienst worden de kokers en de eters aan elkaar gekoppeld. Dit verbindt met elkaar en zo kan je ook in contact komen met mensen in de gemeente die je misschien nog helemaal niet kent. En wat is er leuker om elkaar te leren kennen tijdens een maaltijd. Wanneer het voor jou onmogelijk is om naar de startdienst te komen, dan wil ik je van harte uitnodigen om je naam aan mij door te geven met daarbij of je een koker of een eter bent. Zo kan je ook meedoen met deze activiteit. Zet er wel je telefoonnummer bij. Alvast hartelijk dank, en ik zie ernaar uit. Ds. Sjaak Visser, app: 06-23307123, sjaakvisser.ds@gmail.com.

25 september 2022

Bullekerk