28 augustus 2022|10:00 - 11:00

Voorganger: Ds. Sjaak Visser

• Indonesische dienst
  • Doopdienst

Bij de doopdienst die een Indonesisch karakter draagt.
Het was al lang de bedoeling dat er in augustus een Indonesische dienst in onze gemeente zou plaatsvinden, met Indonesische liederen en enkele Indonesische gebruiken. Ook zullen er na de dienst wat Indonesische lekkernijen zijn. Bijzonder is dat het ook zo uitkwam dat in deze dienst Naomi, de dochter van Samuel en Christina Ferdinandus gedoopt kan worden. Samuel is al heel lang bij onze gemeente betrokken, maar door de zorg van zijn moeder kon hij de laatste tijd niet meer bij de kerkdiensten aanwezig zijn. Vorig jaar is hij getrouwd met Christina. Christina komt uit Indonesië, en ook Samuel heeft daar vanuit zijn familie sterke wortels mee.
Op het leesrooster voor deze zondag staat als Oudtestamentische lezing Deut. 24 vers 17 tot 22. Het gaat daar over de zorg voor de vreemdelingen, de weduwen en wezen, waarbij de volgorde opmerkelijk is. In de Nieuwtestamentische lezing gaan we verder met Lucas. We lezen nu hoofdstuk 14 vers 1, 7 tot 14. Daar spreekt Jezus over wie we moeten uitnodigen voor een maaltijd. Niet de mensen van wie we iets terug kunnen verwachten, maar juist die mensen die niets terug kunnen geven.

Liturgie: Welkom, Lied 971 vs. 1 en 2, Bemoediging en groet. Korte inleiding op de dienst, Psalm van de zondag 113 vs. 1 en 2, Gebed om ontferming.
Loflied met Anklung ‘Welk een vriend is onze Jezus’ vers 1 en 2 in Ned. en 1 en 2 in het Maleis. Gebed bij de opening vd Schrift, Deut. 24:17-22, Lied 146c vs. 6, 7.
Lucas 14,1.7-14 (ieder gaat staan), We zingen het Halleluja met Lied 338b.
Verkondiging. We luisteren naar Angelina Ferdinandus.
Doop van kinderen – Orde II, onderwijzing, Lied: Opwekking 849 ‘De goedheid van God’, doopgebed, Ontmoeting met de kinderen, doopvont is of wordt nu gevuld met water, geloften, doop en handoplegging, We zingen staande Lied 363 in Ned. en Indonesisch: “Dat’s Heren zegen op u daalt”, Dankgebed en voorbede, moment van stilte, afgesloten met het Onze Vader (in het Bahasa Indonesia). Mededelingen, slotlied Lied 415 vs 1 en 2, We ontvangen de zegen,
Lied 415 vs 3 in het Indonesisch.

Collecten: 1. Diaconie: aanleg waterleiding op Oost-Timor; 2. Kerk en Eredienst
“In een afgelegen dessa genaamd Hanggaroru op Oost-Timor ontbreekt het aan veel primaire voorzieningen. Dankzij diaconale hulp van de Indonesisch Nederlands Christelijk kerk, werd een kilometers lange waterleiding aangelegd en een opvangbak gerealiseerd voor vers water uit de waterval. Hierdoor werden huizen voorzien van vers water hetgeen de gezondheid bevorderd. Nu is er een nieuwe fase waarin een aanvang gemaakt mag worden met sanitaire voorzieningen. Hiervoor zouden uw gaven een steun in de rug zijn om wat comfortabeler te leven. De werkzaamheden worden geheel door de lokale bewoners gedaan.

28 augustus 2022