Kerkdienst Noorderkerk

Organist: Harma Beenes

• Heilig Avoindmaal

Inleiding: Zondag van de Goede Herder

Op 21 april mag ik voor de tweede keer voorgaan in een dienst in de Noorderkerk. Het is de vierde zondag van Pasen, die de naam ‘Zondag Jubilate’ heeft meegekregen, die ontleend is aan de openingspsalm (Psalm 66 : ‘Breek, aarde, uit in jubelzangen). Maar het is tegelijk de ‘zondag van de Goede Herder’. Die naam is ontleend aan het evangeliegedeelte dat we lezen (Johannes 10, 11-18).
Hoewel ik meer dan veertig keer per jaar mag voorgaan in de regio Amsterdam, ben ik nooit als predikant aan een gemeente verbonden geweest. Mijn werk bestond uit de zorg en aandacht voor kwetsbare mensen, de laatste dertig jaar met name voor migranten en asielzoekers, die mij soms meer dan een IND-medewerker in vertrouwen durfden te nemen over hetgeen hun was overkomen en wat aanleiding was geweest om zin Nederland hun toevlucht te zoeken. Voor mijn bezoekers was ik hun ‘pastor’, het Latijnse woord voor herder. En ik moet u eerlijk bekennen: een (goede) herder zijn is geen gemakkelijke opgave. Maar het ‘herder-schap’ is een (Bijbelse) opdracht aan alle gelovigen. We mogen elkaars herder en hoeder zijn! Vandaag is het in de PKN ook ‘roepingenzondag’. Er zijn steeds minder predikanten beschikbaar, dus het aantal vacante gemeenten groeit. Mocht u zich geroepen voelen tot ‘herder-schap’, laat u horen!

Liturgie
Orgelspel – De ouderling steekt de kaarsen op de liturgietafel aan – Stil Moment – Lied 66 : 1, 2 en 3 – Bemoediging en groet – Lied 967 (Zonne der gerechtigheid) – Kindermoment – Gebed bij de opening van de Schift – Eerste Schriftlezing: Ezechiël 34, 1-10 – Lied 23c (Mijn God, mijn herder zorgt voor mij) – Tweede Schriftlezing: Johannes 10, 11-16 – Lied 653 : 1, 6 en 7 (U kennen, uit en tot U leven) – Overweging – Lied 969 (In Christus is noch west noch oost) – Dankgebed en voorbeden – Stil gebed – Viering Heilig Avondmaal: Inleiding ( gesproken tekst ) Zingen: Lied 390 (Het brood in de aarde gevonden) – ( gesproken tekst ) – Onze Vader (Lied 369B ) – ( gesproken tekst ) – Wij wensen elkaar zingend de vrede toe: Lied 973 (Om voor elkaar te zijn uw oog en oor) – Deel in vrede, deel de vrede, en de vrede van de Eeuwige moge je deel zijn. Weet u geroepen en uitgenodigd. Alles staat klaar. (brood en wijn gaan rond) – Dankgebed – Slotlied: Lied 913 : 1 en 3 (Wat de toekomst brengen moge) – Zegen, beantwoord met gezongen Amen (Lied 431b) – Orgelspel.

Collectes
1e: Diaconie, Eenzaamheid De collecte van vandaag is bestemd voor het thema “eenzaamheid” waar de diaconie aan werkt.
2e: Kerk en Eredienst

21 april